In onderstaande tabel zijn de financiële afwijkingen in deze Najaarsnota opgenomen. De structurele mutaties betrekken we bij de Kadernota 2026 – 2029 en nemen we mee in een begrotingswijziging in 2025.
Bedragen * € 1
-/- = verlagen budget (voordeel), + = verhoging budget (nadeel).
02 Positieve gezondheid/partic | Bedrag | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|
Storting in reserve zwembaden | 200.000 | I | Het bedrag dat we nu nog niet nodig hebben voor de beoogde investeringen in onze zwembaden, sparen we in een reserve zwembaden. |
Investeringen in zwembaden | -200.000 | I | De budgetten voor zwembaden zijn vanaf de begroting 2022 opgehoogd. Die ophoging is gedaan met het oog op de investeringen/renovatie en exploitatiekosten die we de komende jaren gaan verwachten. Het bedrag dat we nu nog niet nodig hebben, sparen we in een reserve zwembaden. |
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen | -25.000 | I | In 2024 zien we een daling van het aantal aanvragen kwijtschelding. In 2023 ontvingen we 506 aanvragen tegenover 309 in 2024. In 2023 werden 230 aanvragen afgewezen. Dit heeft ertoe geleid dat een groot deel in 2024 niet weer tot een aanvraag heeft geleid. In totaal is er in 2024 aan 61 minder huishoudens kwijtschelding verleend ten opzichte van 2023. |
Update Integraal Huisvestingsplan | 9.000 | I | Voor het updaten van het "Integraal huisvestingsplan" (IHP) is € 16.000 beschikbaar gesteld in 2023. Op basis van de laatste inschatting bedragen de kosten ca. € 25.000. Aangenomen werd dat ca. 100 uren benodigd waren voor het updaten, maar het werkelijk aantal uren ligt naar verwachting rond de 170-180 uur. Het hogere aantal uren wordt veroorzaakt doordat het traject langer duurt dan oorspronkelijk was ingeschat en daarnaast zijn extra werkzaamheden gedaan t.o.v. de offerte. |
03 Betaalbaar bouwen | Bedrag | I/S | Toelichting |
Bijdrage in woonbehoefte onderzoek | -11.000 | I | Van Wetland Wonen ontvangen wij een bijdrage van € 11.000 in de kosten van het in 2024 uitgevoerde woonbehoefteonderzoek. |
04 Vitale econ./kernen/landsch | Bedrag | I/S | Toelichting |
Genemuiden 750 jaar stad | 50.000 | I | In de Kadernota 2024 heeft de raad € 50.000 beschikbaar gesteld in 2024 als financiële bijdrage aan de viering van Genemuiden 750 jaar stad. Deze bijdrage is gereserveerd in een bestemmingsreserve in afwachting van de resultaten van de besprekingen met de organisatie en het programma dat daaruit voortvloeit. Er is al een aantal voorbereidende overleggen geweest om tot een goed programma en een goede invulling te komen. Op basis van de besprekingen over de concrete invulling van het programma stellen wij voor de bijdrage aan de activiteiten met € 50.000 te verhogen en aan de bestemmingsreserve toe te voegen. |
Bijdrage Regio Zwolle | -129.000 | I | Voor de nieuwe uitvoeringsagenda 2024 t/m 2026 van de Regio Zwolle zijn middelen gereserveerd. Momenteel vinden er in de Regio gesprekken plaats met betrokkenen over de invulling en bekostiging hiervan. De verwachting is dat de agenda begin 2025 definitief wordt vastgesteld. Om in 2025 alsnog bij te dragen aan de Regio, stellen we voor om het budget voor 2024 middels resultaatbestemming over te hevelen naar 2025. |
Archeologische determinering | -52.000 | I | In 2024 is een eenmalig budget beschikbaar gesteld voor "Archeologische determinering Zwartewaterklooster". Het onderzoek heeft nog niet plaatsgevonden, omdat dit uitgevoerd moet worden op particuliere gronden. Dit maakt de uitvoering complex. Gezien de complexiteit wordt er ook gekeken naar alternatieve inzet van de middelen. Dit plan leggen we tezijnertjid voor aan de raad. Om het onderzoek en/of de alternatieve inzet in 2025 mogelijk te maken, wordt een resultaatbestemming voorgesteld. |
07 Onderh.op orde&veilige wijk | Bedrag | I/S | Toelichting |
Herstel stormschade | 75.000 | I | Als gevolg van 2 zware stormen voor de zomervakantie zijn extra kosten voor het opruimen van bomen en inzet van materieel gemaakt, waarvoor binnen het reguliere budget geen dekking beschikbaar is. Bovendien zijn er 25 bomen omgewaaid, waarvoor nieuwe bomen herplant moeten worden. |
Ureninzet buitendienst bij hoogwater en stormschade | 60.000 | I | Als gevolg van het hoge water eind vorig jaar/begin van dit jaar en 2 zware stormen voor de zomervakantie zijn met name door de buitendienst extra uren gemaakt om de overlast zoveel mogelijk te beperken, schade zo snel mogelijk te verhelpen, op te ruimen en in het geval van het hoge water ook extra beschermingsmaatregelen te nemen waaronder door het vullen en aanbrengen van zandzakken om overstroming te voorkomen. Voor de uren i.v.m. stormschade is daar een bedrag van € 35.000 mee gemoeid en voor het hoogwater een bedrag van € 25.000. Deze extra uren zijn uitbetaald aan de medewerkers en daarvoor is binnen de reguliere personeelsbegroting geen dekking. Incidenteel worden deze personeelskosten daarom bijgeraamd. |
Verkoop gebouw Hasselt's Fanfare | -82.000 | I | In 2024 is het gebouw waarin Hasselts fanfare is gehuisvest aan hen verkocht. Conform het vastgestelde accommodatiebeleid wordt de boekwinst van deze verkoop ad € 82.000 toegevoegd aan de reserve. |
Verkoopopbrengst Hasselt's fanfare in reserve accommodatiebeleid | 82.000 | I | Conform het vastgestelde accommodatiebeleid storten we de boekwinst van de verkoop gebouw Hasselt's Fanfare in de reserve. |
Materialen ten behoeve van hoog water | 10.000 | I | Naast extra uren van de buitendienst zijn er in 2024 als gevolg van hoogwater extra kosten voor materiaal geweest (waaronder zand/zandzakken) vanwege beschermingsmaatregelen tegen het hoge water. Deze extra kosten worden incidenteel bijgeraamd in de begroting 2024. |
Bijdrage voorziening riolering | -220.000 | I | Aan het begin van dit jaar is een riool ingestort in Genemuiden. Naast de herstelkosten van het riool zelf is sprake van veel groen (grote bomen etc.) dat boven het riool weggehaald moest worden om bij het riool te kunnen komen en dat ook opnieuw aangeplant moet worden. Wij stellen voor de extra kosten ten laste van de voorziening riolering te brengen. |
Herstelkosten ingestort riool Genemuiden | 150.000 | I | Aan het begin van dit jaar is een riool ingestort in Genemuiden. Naast de herstelkosten van het riool zelf is sprake van veel groen (grote bomen etc.) dat boven het riool weggehaald moest worden om bij het riool te kunnen komen en dat ook opnieuw aangeplant moet worden. |
Herstelkosten ingestort riool Genemuiden | 70.000 | I | Aan het begin van dit jaar is een riool ingestort in Genemuiden. Naast de herstelkosten van het riool zelf is sprake van veel groen (grote bomen etc.) dat boven het riool weggehaald moest worden om bij het riool te kunnen komen en dat ook opnieuw aangeplant moet worden. |
Toename automatiseringskosten | 3.000 | S | Zie toelichting bij product "overige burgerzaken" onderdeel "kosten automatisering". |
08 Transparant & toegankelijk | Bedrag | I/S | Toelichting |
Kosten automatisering burgerzaken | 23.000 | S | De kosten voor automatisering zijn gestegen. Dit wordt veroorzaakt doordat er een noodzakelijk pakket aan maatregelen/applicaties ("Samen Veilig") is doorgevoerd welke een belangrijke bijdrage levert aan het verhogen van de veiligheid in de processen rondom de uitgifte van persoons- en andere documenten. De maatregelen raken bijna "alle" processen binnen burgerzaken, dus bij meerdere producten is een toename van de automatiseringskosten te zien. |
Kosten automatisering burgerzaken | 57.500 | S | De kosten voor automatisering zijn gestegen. Dit wordt veroorzaakt doordat er een noodzakelijk pakket aan maatregelen/applicaties ("Samen Veilig") is doorgevoerd welke een belangrijke bijdrage levert aan het verhogen van de veiligheid in de processen rondom de uitgifte van persoons- en andere documenten. De maatregelen raken bijna "alle" processen binnen burgerzaken, dus bij meerdere producten is een toename van de automatiseringskosten te zien. |
Bijdrage KCC Steenwijkerland | -40.000 | I | Het KCC is ondergebracht bij de gemeente Steenwijkerland. Jaarlijks betalen wij hiervoor een bijdrage in de kosten. Na aftrek van de werkelijke bijdrage aan Steenwijkerland valt een deel van het budget voor 2024 vrij. |
Verkiezingen 2024 | -55.000 | I | In 2024 zijn enkel de Europese verkiezingen georganiseerd door de gemeente. Daarnaast is ervoor gekozen om de organisatie hiervan niet extern te beleggen. We verwachten dit jaar geen verkiezingen meer, hierdoor valt een deel van het budget eenmalig vrij. |
Doorontwikkeling team Burgerzaken | -43.000 | I | In de Zomernota 2024 is er eenmalige budget beschikbaar gesteld voor de projectleiding van de doorontwikkeling van het team Burgerzaken. Door ziekte is de externe projectleider in de loop van 2024 uitgevallen. Het adviesbureau kon geen vervangende projectleider/coach leveren. De doorontwikkeling binnen het team is hierdoor gestagneerd. De verwachting is dat deze persoon op korte termijn voldoende is hersteld om de opdracht weer op te pakken en af te ronden. Gezien de onzekerheid stellen we voor om het budget middels een resultaatbestemming over te hevelen naar 2025. |
09 Werken volgens Omgevingswet | Bedrag | I/S | Toelichting |
Uitvoeringskosten invoering omgevingswet | -131.000 | I | In de meicirculaire 2024 heeft de gemeente aanvullende middelen ontvangen ter dekkking van de uitvoeringskosten invoering omgevingswet. De invoering duurt meerdere jaren, deze middelen zijn nodig voor de ontwikkeling van het omgevingsplan en de omgevingsvisie. De voorbereidende werkzaamheden voor de herziening van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan zijn in 2024 uitgevoerd. In 2025 starten we met de uitvoering van de beleidsluwe herziening van de Omgevingsvisie, de bouwsteen Ontwikkellocaties en zowel fase 1 als 2 van het Omgevingsplan. Om deze middelen beschikbaar te houden voor de invoering van de omgevingswet stellen we voor om via resultaatbestemming deze over te hevelen naar 2025. |
10 Financieel Vitaal | Bedrag | I/S | Toelichting |
Vrijval stelpost prijsindex | -150.000 | I | In de Kadernota en Zomernota 2023 zijn de materiële budgetten bijgesteld n.a.v. hoge prijsinflatie in 2023. Daarnaast was een deel 'geparkeerd' op een stelpost prijsindex. Deze stelpost is in 2024 niet verder nodig gebleken en valt daarom vrij ten gunste van het resultaat |
Vrijval afschrijvingslasten 2024 | -168.000 | I | Aanvullend op de Zomernota, laten we bij deze Najaarsnota het restant van de stelpost afschrijvingen voor o.a. vervangingsinvesteringen vrijvallen. Dit betreft een incidentele vrijval. |
Dekking kapitaallasten inrichting vergaderkamers met AV middelen en werkcafé | S | Dekking € 10.000 vanuit de stelpost kapitaallasten voor de inrichting van vergaderkamers met AV middelen en werkcafé (zie voor meer toelichting programma 12 - Overhead) | |
11 Dekkingsmiddelen | Bedrag | I/S | Toelichting |
Meeropbrengst OZB | -11.000 | I | We realiseerden nog een kleine meeropbrengst OZB door areaaluitbreiding. |
Nabetaling AU 2022 + 2023 | -250.000 | I | Betreft nabetalingen algemene uitkering over de jaren 2022 en 2023, veroorzaakt door definitieve vaststelling aantallen (maatstaven) en een suppletie (aanvullende) uitkering voor lage inkomens. Het aantal huishoudens met een laag inkomen is landelijk met 3% gestegen. Hierdoor stijgt ook de uitkeringsbasis. |
Suppletie uitkering lage inkomens (voorschot op dec.circ. 2024) | -150.000 | I | Het aantal huishoudens met een laag inkomen is landelijk met 3% gestegen. Hierdoor stijgt ook de uitkeringsbasis. We ontvangen hierdoor een suppletie (aanvullende) uitkering van het Rijk. Deze was nog niet in de september circulaire 2024 verwerkt. |
Septembercirculaire 2024 | -460.000 | I | De septembercirculaire laat per saldo voor 2024 een extra inkomst zien van € 460.000. De oorzaak hiervan is de verwachte lagere declaratie bij het btw-compensatiefonds. We ontvangen hier nu een voorschot. In de meicirculaire volgend jaar volgt de afrekening. |
Meicirculaire 2024 | -20.000 | I | Betreft het saldo van de meicirculaire 2024. |
Rente kasgeldlening | 20.000 | I | In de begroting 2024 was het de verwachting dat we voor geplande investeringen en uitgaven een langlopende lening moesten afsluiten. In de loop van dit jaar bleek een kortlopende geldlening voldoende. De geraamde rentelasten voor kortlopende leningen stellen we daarom bij. |
Rente langlopende geldleningen | -150.000 | I | In de begroting 2024 was het de verwachting dat we voor geplande investeringen en uitgaven een langlopende lening moesten afsluiten. In de loop van dit jaar bleek een kortlopende geldlening voldoende. De geraamde rentelasten voor langlopende leningen stellen we naar beneden bij. |
Renteopbrengst leningen | -25.000 | S | In de geraamde renteopbrengsten nemen we nu ook de renteopbrengst uit verstrekte startersleningen op. Dit is een structurele meeropbrengst in de begroting van € 25.000. |
Rente schatkistbankieren | -100.000 | I | Decentrale overheden zijn vanaf december 2013 verplicht om hun overtollige middelen aan te houden bij het Rijk. Dit heet schatkistbankieren (SKB). Wij ontvangen creditrente over de bedragen die op onze schatkistrekening staan. Hiermee hebben we in de begroting geen rekening gehouden. Vooraf is dit namelijk lastig in te schatten. |
12 Overhead | Bedrag | I/S | Toelichting |
Advertentiekosten communicatie | -5.000 | I | We verwachten op de post advertentiekosten in 2024 € 5.000 over te houden. De reden hiervoor is dat in 2024 minder ruimte nodig was voor de publicatie van bekendmakingen in de gemeentepagina. Hierdoor zijn de kosten voor de gemeentepagina lager uitgevallen. |
Eindafrekening uitstroom WW | 12.000 | I | We hebben een deel van de kosten voor WW uitkeringen voor het komende jaar weten te voorkomen doordat we extra hebben geïnvesteerd in een (inmiddels geslaagd) begeleidingstraject. Dit begeleidingstraject heeft eenmalige kosten met zich meegebracht maar heeft wel geleid tot een besparing van kosten voor een WW uitkering van € 117.000. |
WW uitkeringen t/m dec.2024 | 25.000 | I | Door het niet verlengen van bepaalde contracten maken we dit jaar kosten voor uitstroom in de WW. Dit is vooraf niet te voorzien. Een groot deel van van de kosten voor het komende jaar (€ 117.000) hebben we weten te voorkomen doordat we extra hebben geïnvesteerd in een (inmiddels geslaagd) begeleidingstraject. |
Afschrijvingslasten ad. € 10.000 voor investeringen in AV middelen en werkcafé | S | Om de inrichting van (vergader)kamers met AV middelen, de keuken bij het werkcafé/kantine sober en doelmatig aan te laten sluiten bij de functionele behoefte en het meubilair dat daar tot nu toe voor gehuurd wordt te vervangen door zelf aangeschaft meubilair stellen wij voor een krediet van € 85.000 beschikbaar te stellen. De bijbehorende kapitaallasten van € 10.000 per jaar vangen we op binnen de bestaande begroting uit de stelpost kapitaallasten (vervangings)investeringen. | |
Saldo mutaties Najaarsnota 2024 | -1.630.500 |
Samenvatting
De mutaties in de najaarsnota zijn op hoofdlijn als volgt samen te vatten:
Soort mutatie | Bedrag |
---|---|
Budget afwijkingen | -395.500 |
Gemeentefonds | -880.000 |
Aanvraag resultaatbestemming | -355.000 |
Totaal | -1.630.500 |
Aanvragen resultaatbestemming 2024
Vanuit het saldo in deze najaarsnota stellen wij de raad voor om de volgende bedragen opnieuw beschikbaar te stellen in 2025.
Economische Zaken | Bijdrage Regio Zwolle | Voor de nieuwe uitvoeringsagenda 2024 t/m 2026 van de Regio Zwolle zijn middelen gereserveerd. Momenteel vinden er in de Regio gesprekken plaats met betrokken over de invulling en bekostiging hiervan. De verwachting is dat de agenda begin 2025 definitief wordt vastgesteld. Om in 2025 onze bijdrage te kunnen leveren, stellen we voor om het budget middels resultaatbestemming over te hevelen naar 2025. | -129.000 | |||
Invoering Omgevingswet | Uitvoeringskosten invoering omgevingswet | In de meicirculaire 2024 heeft de gemeente aanvullende middelen ontvangen ter dekking van de uitvoeringskosten invoering omgevingswet. De invoering duurt meerdere jaren, deze middelen zijn nodig voor de ontwikkeling van het omgevingsplan en de omgevingsvisie. De voorbereidende werkzaamheden voor de herziening van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan zijn in 2024 uitgevoerd. In 2025 starten we met de uitvoering van de beleidsluwe herziening van de Omgevingsvisie, de bouwsteen Ontwikkellocaties en zowel fase 1 als 2 van het Omgevingsplan. Om deze middelen beschikbaar te houden voor de invoering van de omgevingswet stellen we voor om via resultaatbestemming deze over te hevelen naar 2025. | -131.000 | |||
Musea | Vrijval budget archeologische determinering | In 2024 is een eenmalig budget beschikbaar gesteld voor "Archeologische determinering Zwartewaterklooster". Het onderzoek heeft nog niet plaatsgevonden, omdat dit uitgevoerd moet worden op particuliere gronden, hetgeen de uitvoering complex maakt. Gezien de complexiteit wordt er ook gekeken naar alternatieve inzet van de middelen. Dit plan leggen we tezijnertjid voor aan de raad. Om het onderzoek en/of de alternatieve inzet in 2025 mogelijk te maken, wordt een resultaatbestemming voorgesteld. | -52.000 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Overige burgerzaken | Doorontwikkeling team Burgerzaken | In de Zomernota 2024 is er eenmalige budget beschikbaar gesteld voor de projectleiding van de doorontwikkeling van het team Burgerzaken. Door ziekte is de externe projectleider in de loop van 2024 uitgevallen. Het adviesbureau kon geen de vervangende projectleider/coach leveren. De doorontwikkeling binnen het team is hierdoor gestagneerd. De verwachting is dat deze persoon op korte termijn voldoende is hersteld om de opdracht weer op te pakken en af te ronden. Gezien de onzekerheid stellen we voor om het budget middels een resultaatbestemming over te hevelen naar 2025. | -43.000 | |||
Totaal aanvragen resultaatbestemming | -355.000 |